OKULA ALIŞIRKEN

Bir çocuğun ilk kez okula başlıyor olması, hem çocuk için hem de ailesi için, bir yanıyla heyecan verici bir yanıyla endişe verici bir durumdur.
Nar Anaokulu olarak, eğitim anlayışımız doğrultusunda, çocuğun ve velilerin okula alışma sürecini (oryantasyon), kolaylaştırmak amacıyla “Oryantasyon Programı”uygulamaktayız.

Oryantasyon Programı’nın etkin ve başarılı şekilde uygulanabilmesi, okul- aile işbirliğini gerektirmektedir.

1. ORYANTASYON PROGRAMININ AMAÇLARI

Nar Anaokulu’na yeni başlayan çocuklar için uygulanacak oryantasyon programının genel amaçları şunlardır:

–  Öğrencilerin okuldaki sosyal ortama (öğretmen, arkadaş, personel vb.) uyum sağlamaları

–  Öğrencilerin okula duygusal yönden uyum sağlamaları

–  Öğrencilerin okulun fiziksel ortamını tanımaları

2.ORYANTASYON SÜRECİ

Çocukların bir okula alışmasında iki önemli boyut vardır:

  1. Okula Alışma Süreci

  2. Aileden Ayrılma Süreci

Bu iki süreç de çocuklar için çok önemli ve zordur. O güne kadar ailesinin bir tanesi olan çocuğun bir anda okul çocuğu haline gelmesi ve rahatlıkla okula adapte olmasını beklemek doğru değildir. Her çocuk bu süreçte az veya çok zorlanacaktır. Bu çok normal ve doğaldır.

Nar Anaokulu’nda bu iki süreç birbirinden ayrı tutulmaktadır. Kısaca açıklamak gerekirse okulumuzda:

  • Önce çocuğun okula alışması, bizlere güvenmesi ve sevmesi sağlanmakta,

  • Sonra annesinden (veya süreçte öğrencimize refakat eden velisinden) ayrı kalması beklenmektedir.

Amacımız; çocuğun uyum sağlama sürecini en rahat, en sağlıklı şekilde yaşamasını sağlamaktır. Bu nedenle sizlerle kuracağımız işbirliği içinde ihtiyacınız olan her türlü bilgiyi yönetici ve öğretmenlerimizden alabileceğinizi belirtmek isteriz

3. ORYANTASYON SÜRECİNDE AİLEDEN BEKLENTİLER VE ÖNERİLER

Okula Alışma Sürecinde

  • Çocuğunuzun okula başlarken tepki verebileceğini bilin ancak ne olursa olsun onun yanında “Bakalım alışabilecek mi, bakalım okulu sevecek mi?” gibi konuşmalar yapmayın.

  • Çocuğunuza“Okulagitmekistiyormusun?”sorusunusormakçoktehlikelidirEğer cevap “Hayır” ise bu durum sizi zorlayacaktır. Bunun yerine “Artık okul zamanı, okula gitmen gerekiyor. Eminim bugün çok eğleneceksin…” gibi söylemleri tercih edebilirsiniz.

  • Çocuğunuz okula başlarken sizin de tedirginlik duymanız çok doğal. Ancak seçebileceğiniz en iyi anaokulunu seçtiğinizden emin olmalı ve bu endişelerinizi çocuğunuza hiçbir şekilde yansıtmamaya gayret etmelisiniz.

  • Çocuğunuzun anaokuluna alışma sürecinde bir süre (bu sürenin uzunluğu çocuğunuza ve kuracağımız işbirliğine bağlı olacaktır) okulda bulunmanız gerektiğini unutmayın. Öğrenciye oryantasyon sürecinde refakat edecek kişinin bu yazıda sözü edilen işbirliğini öğrenmiş ve kabul etmiş olmasına emin olun.
  • Okulda kaldığınız süre içinde sadece size gösterilen yerde bekleyin; çocuğunuzun sınıfına, yemekhaneye vs. kesinlikle gitmeyin.

  • Çocuğunuz, ihtiyaçları için size bir şey söylediğinde, bizlerden yardım isteyin. Örneğin “susadım” dediğinde, “öğretmenlerinden isteyebilirsin” deyin.
  • Çocuğunuzu sınıfa girmek için ikna etmekle uğraşmayın, çocuğunuzu oyalamaya çalışmayın.

  • Okula başladığınız günlerde kesinlikle tüm gün okulda kalmayı hedeflemeyin. İlk günler önce 2- 3 saat sonra giderek artan saatlerde okulda kalmanız beklenmektedir. Hedefimiz çocuğunuz çok eğlenirken onu okuldan göndermek böylece ertesi gün gelmeyi istemesini sağlamaktır.

Aileden Ayrılma Sürecinde

  • Pek çok çocuk okula başladığı ilk birkaç gün annesinin yanından ayrılmaz, her ihtiyacını annesinin karşılamasını bekler. Ancak eğer anne çocuğu ile fazla ilgilenmez ise kısa bir süre sonra sınıflardan gelen sesleri, kahkahaları oyunları ve oyuncakları merak etmeye başlar ve yavaş yavaş sınıfa yönelir. Tedirginlik duyduğu zamanlarda gider annesinin kontrol eder. Bu gidip gelmelerin süresi ve sıklığı çocuktan çocuğa değişir.

  • Çocuğunuzun, okul ortamına alıştıktan sonra, artık anne-babadan ayrı kalmayı, diğer çocuklar ve öğretmenleri ile baş başa kalmayı öğrenmesi gerekmektedir. Bu nedenle çocuğunuzun artık bize alıştığına karar verdiğimizde sizden, sınırlı sürelerle okuldan ayrılmanızı isteyeceğiz. Çocuğa, sizin bir saatliğine gideceğinizi ve geleceğiniz söyleyeceğiz. Sizden beklenen, bu süreye uygun şekilde okulda olmaya özen göstermenizdir. Böylece çocuğunuza sizin gidebileceğinizi ve söylediğimiz saatte yine döneceğinizi göstermiş olacağız. Birkaç gün boyunca her gün artan sürelerle aynı uygulamayı yapmaya devam edeceğiz.

  • Bu süreçte çocuğunuzun ağlama, itiraz etme davranışları göstermesi söz konusu olabilir. Bu noktada dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, çocuğunuz ağlasa da gitmeniz ve söylediğimiz saatte ne olursa olsun gelmeniz.

  • Çocuğunuz ilk günler okula gelmemek için evde ağlayabilir ki bu gayet doğaldır. Ancak NE OLURSA OLSUN çocuğunuzu okula getirmelisiniz… Gerekirse sadece bir saat kalabilirsiniz ama “ağlarsa evde kalabileceği” gibi bir izlenim edinmesine izin verilmemelidir.
 

4. ORYANTASYON PROGRAMI
Aşağıda belirtilen Oryantasyon Programı beklenilen öğrencilerin okuldaki sosyal ve fiziksel ortama uyum sağlamaları yanında okula duygusal yönden uyum sağlamaları esas alınmıştır.

1. Gün:
Öğrenciler: Öğrencimizi okula kahvaltısını evde yapmış olarak bekliyoruz. İlk gün öğrencimiz öğretmeni ile tanışır, sınıfını tanır. 1. gün en fazla 2 saat sonunda (öğrenci durumuna göre süre kısalabilir) öğrencimiz okulda ayrılır.
Veliler: Velilerimiz okul bahçesinde, veli bekleme odasında bekleyebilirler.

2. Gün:
Öğrenciler: Öğrencimizi okula kahvaltısını evde yapmış olarak bekliyoruz. İkinci gün için hedefimiz velisinin yanında ayrılarak sınıfında/ bahçede oyunlara katılması. (Eğer öğrenci velisinin yanından ayrılmıyorsa kesinlikle ısrar etmeyeceğiz ve oyunlarla dikkatini çekmeye çalışacağız.) Okulda kalma süresini uzatarak öğlen yemeği denemesiniplanlıyoruz.
Veliler: 2. gün velilerimiz okul bahçesinde, veli bekleme odasında bekleyebilirler.

3. Gün:
Öğrenciler: Öğrencimiz okulda kahvaltıya katılmasını hedefliyoruz. Bununla beraber öğrencimizin sınıfta geçireceği sürenin uzaması ve öğlen yemeğine katılması diğer hedefimiz.

Veliler: 3. gün velilerimiz okul bahçesinde, veli bekleme odasında bekleyebilirler. Bahçede yapılan etkinlikler uzaktan izleyebilirler.

4. Gün:
Öğrenciler: Öğrencimizin okulda etkinliklere katılmasının ardından velimizin kısa bir süre için (Ör:1 saat) okuldan ayrılmasını hedefliyoruz. Velimizin gelişi ile öğrencimiz okuldanayrılabilir.

5. Gün:
Öğrenciler: Hedefimiz velimizin sabah öğrenciyi okula bırakarak ayrılması ve öğlen yemeği sonrasında gelmesi. Velimizin gelişi ile öğrencimiz okuldan ayrılabilir.
Veliler: İkinci haftadan itibaren süre uzayarak ikinci hafta sonunda tam gün kalmasını planlıyoruz.

ÖNEMLİ NOT: Yukarıda sözü edilen oryantasyon programı genel hatları ile yazılmıştır. Esas olan her öğrencinin özelliklerine göre bu programın sürekli olarak revize edilmesidir. Bu konuda okul idaresi ve öğretmenlerimiz tarafından yapılacak gözlem sonuçları sizlerle paylaşılacaktır.

Bizler bu yöntemi uzun yıllardır uygulamaktayız. Bir çocuk önemli sorunlar yaşamıyorsa (örneğin anne ile sağlıksız bir bağımlılık yaşamıyorsa veya gerçekten çok önemli yetersizlik duyguları yoksa) okula alışmaması gibi bir durum söz konusu değildir. Ancak amacımız, okula alışma sürecini çocuklarımızın doğal süreç içerisinde yaşamalarını sağlamak. Programı, okul ve aile olarak işbirliği içinde yürüttüğümüzde çok kısa sürede başarıya ulaşacağımızdan emin olabilirsiniz.

Sevgilerimizle, Nar Anaokulu